ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشههاست
محمد خزائی:هر چند سال یکبار عدهای با برنامهریزی سعی میکنند در حوزه سینما دودستگی و تفرقه ایجاد کنند تا براساس آن، بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و علت آن نامشخص است. قطعاً، برای این سینما تلاشهای زیادی صورت گرفته و افتخارات بسیاری هم حاصل شده است. اینکه اختلافنظر، اختلاف دیدگاه، اختلاف عقیده و اختلاف سیاسی وجود داشته باشد، بحثی جداگانه است اما اینکه در سازمان سینمایی گشوده شود و هر کس در چهارچوبهای تعیین شده، کار کند نیز موضوعی قابل تأمل است تا اختلافها را به حداقل رساند. سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشههاست و در این دوره مدیریتی نیز، تبعیض برای فراهم شدن امکان کار ویژه برای عدهای خاص از فیلمسازان صورت نگرفته است. عدالت فرهنگی این نیست که پول را به کسانی هدیه کنیم که در اغلب دورهها از مزیتهای نسبی سینما و رانتهای آن سوء استفاده کردهاند. بنده ترجیح میدهم که همه استعدادهای سراسر کشور از این ظرفیت بهرهمند شوند.
بخشی از صحبتهای رئیس سازمان سینمایی در نشست با سینماگران و فعالان سینمایی چهارمحال وبختیاری
بخشی از صحبتهای رئیس سازمان سینمایی در نشست با سینماگران و فعالان سینمایی چهارمحال وبختیاری
سخن روز
امام جواد علیهالسلام میفرمایند:
عزت مؤمن در بىنیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است.
بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۰۹
عزت مؤمن در بىنیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است.
بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۰۹
هنرمندان در فضای مجازی
چهره ها
مهدی پاکدل بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر پوستری از حضور سام درخشانی در نمایش «مانش» به کارگردانی کیومرث مرادی را استوری و به نوعی با اینکار مخاطبان خود را دعوت به دیدن این اثر نمایشی کرده است. «مانش» نمایشنامهای است براساس نمایشنامه «اهالی کاله» که پیام لاریان آن را نوشته و کیومرث مرادی کارگردانی کرده است. در این نمایش علاوه بر سام درخشانی، مهدی- حسینی نیا و نازنین کریمی ایفای نقش میکنند. این نمایش تا ۳۰ تیر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.
سیما تیرانداز بازیگر سینما و تئاتر هم از نمایش «عاشقانهها» در اینستاگرام نوشته و خبر از استقبال از این کار داده است. او نوشته: «پس از شکسته شدن رکورد تماشاگر در پردیس تئاتر شهرزاد، استقبال مخاطبان از نمایش «عاشقانهها» ادامه دارد. نویسندگان: محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، طراح و کارگردان: شهرام گیل آبادی، بازیگران: امیر عظیمی، حمیدرضا ترکاشوند، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی، ژاله صامتی با خوانندگی و اجرای زنده: امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند.»
الناز شاکردوست بازیگر سینما، ویدیویی از نقشآفرینی پارسا پیروزفر در فیلم «تیتی» منتشر کرده و یکی از دیالوگهای این فیلم را بهعنوان توضیح عکس آورده: «یه جاى فیلم هست که تى تى بهش میگه: اگه امیرساسان نبود٨٠ درصد عاشق تو میشدم.» تیتی فیلمی است به کارگردانی و تهیه کنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و آیدا پناهنده و محصول سال ۱۳۹۹ که الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا در آن ایفای نقش میکنند.
وحید تاج هم در استوری صفحه اینستاگرام خود از اجرای کنسرتاش به همراه گروه دلانگیزان در زنجان خبر داده و نوشته: این کنسرت بیستم تیرماه در دو سانس در فرهنگسرای امام خمینی (زنجان) برگزار خواهد شد. تاج خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است که تجربه شاگردی استادان بزرگی چون محمدرضا شجریان، علی تاج، حمید رضا نوربخش، مظفر شفیعی و کریم صالح عظیمی، مصطفی کمال پورتراپ، شریف لطفی، تقی ضرابی، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، وارطان ساهاکیان، امیرحسین اسلامی و میلاد عمرانلو را در پرونده کاری خود دارد.
دیگه چه خبر؟
صفحه اینستاگرامی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در وصفِ قلم که همین یکیدو روز پیش، روزش بود چند خطی از نفثة المصدور، نوشته شهابالدین زیدری نَسوی آورده که بخشی از آن را با هم میخوانیم: «از قلم که چون بر سیاه نشیند سپید عمل کند و بر سپید سیاه، جز نفاق چه کار آید؟! دو زبانست، سفارتِ اربابِ وفاق را نشاید. هرچند به سر قیام مینماید، سیاهکار است. اگرچه اندروندار است، نتوان گفت که رازدار است. اَجْوَفیست که تا مشتق نشود، کلامِ او صحیح نباشد. طالبِ علمیست سودا بر سرزده، تا تن دو نیم نکند، ذوفنون نشود.
در فصاحت حریریست و اصلش قَصَب، پیسهکلاغیست که حدیثِ فاوا بَرَد. غُراب البَینی است که وقتِ مهاجرت کاغَد. دستنشینیست که از صدور حکایت کند. سخنچینیست که ناشنوده روایت کند. سرتراشیده است و سر سیاه میکند.سربریده است و سخن میگوید. آب رویش در سیاهروییست. زبانبریدنش شرطِ گویاییست. آبدهانیست که سخن نگاه نمیدارد. سیاهکامیست که آنچه گفت بباشد.»
گالری شیدایی در اینستاگرام خود خبر داده که میزبان نمایشگاه کاتارسیس میشود. در توضیح این نمایشگاه آمده: «کاتارسیس»عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی، ویدیو و آرت و حجم انیس بیکزاده، مریم رادمهر، دنیا رستمی، هستی طباطبایی و فاطمه منصوری است که توسط دنیا رستمی گردآوری شده و ازهفدهم تیرتا هفتم مرداد ماه در گالری «شیدایی» در معرض دید علاقه مندان قرار میگیرد.
این خبر را هم روابط عمومی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در صفحات مجازی خود منتشر کرده که بد نیست تئاتریها به آن دقت نشان دهند: بدینوسیله به اطلاع میرساند شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی، مسئولیتی در قبال هر اقدامی که توسط عوامل نمایش منجر به تعهد مادی و معنوی شود (شامل تمرین یا صرف هزینه و مشابه آن بویژه پیش از تعیین تکلیف ارزیابی متن و سایر مراحل قانونی صدور پروانه اجرای نمایش) ندارد. متقاضیان با در نظر گرفتن زمان و مراحل قانونی این روند؛ نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه، اقدام کرده و به این ترتیب از پیامدهای احتمالی ممانعت به عمل آورند.
مهدی پاکدل بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر پوستری از حضور سام درخشانی در نمایش «مانش» به کارگردانی کیومرث مرادی را استوری و به نوعی با اینکار مخاطبان خود را دعوت به دیدن این اثر نمایشی کرده است. «مانش» نمایشنامهای است براساس نمایشنامه «اهالی کاله» که پیام لاریان آن را نوشته و کیومرث مرادی کارگردانی کرده است. در این نمایش علاوه بر سام درخشانی، مهدی- حسینی نیا و نازنین کریمی ایفای نقش میکنند. این نمایش تا ۳۰ تیر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.
سیما تیرانداز بازیگر سینما و تئاتر هم از نمایش «عاشقانهها» در اینستاگرام نوشته و خبر از استقبال از این کار داده است. او نوشته: «پس از شکسته شدن رکورد تماشاگر در پردیس تئاتر شهرزاد، استقبال مخاطبان از نمایش «عاشقانهها» ادامه دارد. نویسندگان: محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، طراح و کارگردان: شهرام گیل آبادی، بازیگران: امیر عظیمی، حمیدرضا ترکاشوند، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی، ژاله صامتی با خوانندگی و اجرای زنده: امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند.»
الناز شاکردوست بازیگر سینما، ویدیویی از نقشآفرینی پارسا پیروزفر در فیلم «تیتی» منتشر کرده و یکی از دیالوگهای این فیلم را بهعنوان توضیح عکس آورده: «یه جاى فیلم هست که تى تى بهش میگه: اگه امیرساسان نبود٨٠ درصد عاشق تو میشدم.» تیتی فیلمی است به کارگردانی و تهیه کنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و آیدا پناهنده و محصول سال ۱۳۹۹ که الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا در آن ایفای نقش میکنند.
وحید تاج هم در استوری صفحه اینستاگرام خود از اجرای کنسرتاش به همراه گروه دلانگیزان در زنجان خبر داده و نوشته: این کنسرت بیستم تیرماه در دو سانس در فرهنگسرای امام خمینی (زنجان) برگزار خواهد شد. تاج خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است که تجربه شاگردی استادان بزرگی چون محمدرضا شجریان، علی تاج، حمید رضا نوربخش، مظفر شفیعی و کریم صالح عظیمی، مصطفی کمال پورتراپ، شریف لطفی، تقی ضرابی، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، وارطان ساهاکیان، امیرحسین اسلامی و میلاد عمرانلو را در پرونده کاری خود دارد.
دیگه چه خبر؟
صفحه اینستاگرامی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در وصفِ قلم که همین یکیدو روز پیش، روزش بود چند خطی از نفثة المصدور، نوشته شهابالدین زیدری نَسوی آورده که بخشی از آن را با هم میخوانیم: «از قلم که چون بر سیاه نشیند سپید عمل کند و بر سپید سیاه، جز نفاق چه کار آید؟! دو زبانست، سفارتِ اربابِ وفاق را نشاید. هرچند به سر قیام مینماید، سیاهکار است. اگرچه اندروندار است، نتوان گفت که رازدار است. اَجْوَفیست که تا مشتق نشود، کلامِ او صحیح نباشد. طالبِ علمیست سودا بر سرزده، تا تن دو نیم نکند، ذوفنون نشود.
در فصاحت حریریست و اصلش قَصَب، پیسهکلاغیست که حدیثِ فاوا بَرَد. غُراب البَینی است که وقتِ مهاجرت کاغَد. دستنشینیست که از صدور حکایت کند. سخنچینیست که ناشنوده روایت کند. سرتراشیده است و سر سیاه میکند.سربریده است و سخن میگوید. آب رویش در سیاهروییست. زبانبریدنش شرطِ گویاییست. آبدهانیست که سخن نگاه نمیدارد. سیاهکامیست که آنچه گفت بباشد.»
گالری شیدایی در اینستاگرام خود خبر داده که میزبان نمایشگاه کاتارسیس میشود. در توضیح این نمایشگاه آمده: «کاتارسیس»عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی، ویدیو و آرت و حجم انیس بیکزاده، مریم رادمهر، دنیا رستمی، هستی طباطبایی و فاطمه منصوری است که توسط دنیا رستمی گردآوری شده و ازهفدهم تیرتا هفتم مرداد ماه در گالری «شیدایی» در معرض دید علاقه مندان قرار میگیرد.
این خبر را هم روابط عمومی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در صفحات مجازی خود منتشر کرده که بد نیست تئاتریها به آن دقت نشان دهند: بدینوسیله به اطلاع میرساند شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی، مسئولیتی در قبال هر اقدامی که توسط عوامل نمایش منجر به تعهد مادی و معنوی شود (شامل تمرین یا صرف هزینه و مشابه آن بویژه پیش از تعیین تکلیف ارزیابی متن و سایر مراحل قانونی صدور پروانه اجرای نمایش) ندارد. متقاضیان با در نظر گرفتن زمان و مراحل قانونی این روند؛ نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه، اقدام کرده و به این ترتیب از پیامدهای احتمالی ممانعت به عمل آورند.
به بهانه برگزاری نمایشگاهی از آثار استاد زنده یاد کامبیز درم بخش در گالری ثالث
درم بخش با خط همان کاری را می کرد که سعدی با کلمات
سینا جعفریه
گالریدار
نوشتن از کامبیز درم بخش در نبودنش برایم بسیار سخت است. متأسفانه کرونا جان او را مثل خیلی از عزیزان دیگر از ما گرفت. نزدیکان درمبخش، او را عمو کامبیز صدا میکردند و او برای ما مثل خانوادهمان بود. بیش از 15 سال با او زندگی کردم و از او آموختم.
همیشه گوشه کافه کتاب نشر ثالث روی میز مخصوص خودش مینشست و مشغول طراحی و خلق اثر بود. همه علاقه مندان را با آغوشی باز میپذیرفت. برایش فرقی نمیکرد کودکی چند ساله باشد یا دلالی هنری. این نمایشگاه ادای دینی بود به عمو کامبیز به خاطر تمام این سالها و چیزهایی که از او یاد گرفتم. کامبیز درمبخش بیشک اعتبار هنر و کاریکاتور این سرزمین است.
برای همین نمایشگاه «شاعر خطها» را درگالری ثالث با یاد او برگزار کردیم؛ گزیدهای از آثار استاد درم بخش که شامل آثاری از مجموعه سینمای کاغذی و سینمای تصویری است، آثاری که 10 سال پیش خلق شدهاند و اکنون تحت نظر خانواده استاد به نمایش درآمدند. از طرفی به خاطر اینکه مردم شهرستانها هم بتوانند این نمایشگاه را ببینند با همکاری گالری آرتیبیشن نمایشگاه مجازی داستانهای دیدنی کامبیز درمبخش را در معرض دید عموم قرار دادیم و به خاطر استقبال بینظیر مردم این نمایشگاه را که قرار بود 15 تیرماه خاتمه یابد یک هفته دیگر هم تمدید کردیم.
این نمایشگاه در حقیقت بیانگر یک روایت داستانی از آثار درمبخش نیست.بلکه هر کدام از آثار داستانی را روایت میکنند و نکته حائز اهمیت این است که هر کدام به مثابه یک شعر و داستان هستند که روایت خود را دارند. مجموعهای از داستان های دیدنی که هر یک لحظاتی مخاطب را در عمق داستان خود فرو می برد.درم بخش یک شخصیت و هنرمند جهانی است. در همه موزههای دنیا آثار درم بخش وجود دارد.او سال های زیادی در آلمان زندگی کرده و با مجلات بسیاری کار کرده است. نکتهای که او را بهعنوان کاریکاتوریست از دیگران متمایز کرده این است که در دنیا کمتر کسی اثر کاریکاتور میخرد اما تمام آثار کامبیز درمبخش را میخرند. تاکنون نیمی از آثار استاد خریداری شده و قطعاً تا پایان نمایشگاه هم بقیه آثار فروش خواهند رفت.
باید بگویم استاد به خاطرتجربه سالها فعالیت مطبوعاتی و همکاریاش با نشریات معتبر داخلی و خارجی به سادگی از کنار اتفاقات روزمره عبور نمیکرد و در هر حالتی حتی اگر فضای رسمی برای انتشار آثار نبود، در فضای مجازی دست به قلم میشد و در مورد رویدادهای مختلف با اثرش واکنش نشان میداد. او یک هنرمند مردمی بود. و حضوری فعال در صحنه هنرهای تجسمی ایران داشت.
اگر به آثار استاد در نمایشگاه حاضر نگاه کنید میبینید او با خطوطی ساده و سیاه روی زمینه سفید کاغذ شکل میکشد، آثاری ساده اما پر از معنا و مفهوم. مثل اشعار سعدی که سهل و ممتنع است. خودش هم درباره سادگی آثارش زمانی گفته بود که: «پشت سادگی کارهای من سالها کار و زحمت وجود دارد.» روحش شاد و یادش گرامی باد.
گالریدار
نوشتن از کامبیز درم بخش در نبودنش برایم بسیار سخت است. متأسفانه کرونا جان او را مثل خیلی از عزیزان دیگر از ما گرفت. نزدیکان درمبخش، او را عمو کامبیز صدا میکردند و او برای ما مثل خانوادهمان بود. بیش از 15 سال با او زندگی کردم و از او آموختم.
همیشه گوشه کافه کتاب نشر ثالث روی میز مخصوص خودش مینشست و مشغول طراحی و خلق اثر بود. همه علاقه مندان را با آغوشی باز میپذیرفت. برایش فرقی نمیکرد کودکی چند ساله باشد یا دلالی هنری. این نمایشگاه ادای دینی بود به عمو کامبیز به خاطر تمام این سالها و چیزهایی که از او یاد گرفتم. کامبیز درمبخش بیشک اعتبار هنر و کاریکاتور این سرزمین است.
برای همین نمایشگاه «شاعر خطها» را درگالری ثالث با یاد او برگزار کردیم؛ گزیدهای از آثار استاد درم بخش که شامل آثاری از مجموعه سینمای کاغذی و سینمای تصویری است، آثاری که 10 سال پیش خلق شدهاند و اکنون تحت نظر خانواده استاد به نمایش درآمدند. از طرفی به خاطر اینکه مردم شهرستانها هم بتوانند این نمایشگاه را ببینند با همکاری گالری آرتیبیشن نمایشگاه مجازی داستانهای دیدنی کامبیز درمبخش را در معرض دید عموم قرار دادیم و به خاطر استقبال بینظیر مردم این نمایشگاه را که قرار بود 15 تیرماه خاتمه یابد یک هفته دیگر هم تمدید کردیم.
این نمایشگاه در حقیقت بیانگر یک روایت داستانی از آثار درمبخش نیست.بلکه هر کدام از آثار داستانی را روایت میکنند و نکته حائز اهمیت این است که هر کدام به مثابه یک شعر و داستان هستند که روایت خود را دارند. مجموعهای از داستان های دیدنی که هر یک لحظاتی مخاطب را در عمق داستان خود فرو می برد.درم بخش یک شخصیت و هنرمند جهانی است. در همه موزههای دنیا آثار درم بخش وجود دارد.او سال های زیادی در آلمان زندگی کرده و با مجلات بسیاری کار کرده است. نکتهای که او را بهعنوان کاریکاتوریست از دیگران متمایز کرده این است که در دنیا کمتر کسی اثر کاریکاتور میخرد اما تمام آثار کامبیز درمبخش را میخرند. تاکنون نیمی از آثار استاد خریداری شده و قطعاً تا پایان نمایشگاه هم بقیه آثار فروش خواهند رفت.
باید بگویم استاد به خاطرتجربه سالها فعالیت مطبوعاتی و همکاریاش با نشریات معتبر داخلی و خارجی به سادگی از کنار اتفاقات روزمره عبور نمیکرد و در هر حالتی حتی اگر فضای رسمی برای انتشار آثار نبود، در فضای مجازی دست به قلم میشد و در مورد رویدادهای مختلف با اثرش واکنش نشان میداد. او یک هنرمند مردمی بود. و حضوری فعال در صحنه هنرهای تجسمی ایران داشت.
اگر به آثار استاد در نمایشگاه حاضر نگاه کنید میبینید او با خطوطی ساده و سیاه روی زمینه سفید کاغذ شکل میکشد، آثاری ساده اما پر از معنا و مفهوم. مثل اشعار سعدی که سهل و ممتنع است. خودش هم درباره سادگی آثارش زمانی گفته بود که: «پشت سادگی کارهای من سالها کار و زحمت وجود دارد.» روحش شاد و یادش گرامی باد.
نماز زائران«قطعه شهدا» زیر تیغ آفتاب
نادر قدیانی
ناشر
زیارت قبور اولیاء، شهدا، صالحان و مؤمنان در برخی ایام هفته از سنتهای نیک و پسندیده اسلامی است که درمیان مؤمنان رواج دارد. حتی در برخی آیات قرآن کریم و نیز روایات مختلف، زیارت قبور اموات و درگذشتگانی را که دست آنان از دنیا کوتاه شده است مستحب خواندهاند. شاید از همین رهگذر است که در سالهای متمادی عمر خود هرگاه فرصتی دست داده آن را با رضایت قلبی انجام دادهام. جمعه برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا(س) رفتم و سری هم به قطعه شهدا زدم. جمعیت زیادی روز جمعه را برای زیارت مزار شهدا انتخاب کرده بودند و بر سر مزار هر شهیدی، زائری در حال قرائت فاتحه و مناجات بود. همراه با انبوه جمعیت زائران من هم ساعتی در قطعه شهدا مشغول قرائت فاتحهای بر مزار شهیدان و راز و نیاز با عروج یافتگان به درگاه حق تعالی شدم. غرق در حال و هوای معنوی حاکم بر آن قطعه نورانی بودم که صدای مؤذن از بلندگوهای بهشت زهرا(س) طنینانداز شد و سرهای زائران به سوی آسمان بلند و ذکر صلوات در لا به لای قطعه آسمانی شهدای بهشت زهرا(س) پیچید.
دقایقی بعد همراه با جمعیت زائران قطعه نورانی شهدا و بعد از گرفتن وضو، بهدنبال مکان متناسب با جمعیت زائران این قطعه معنوی بودیم، اما مکانی که درشأن چنان جمعیت زائران دلشیفته باشد، یافت نشد. دریغ از یک مکان مناسب و حتی آلاچیقی که در این روزهای گرم، در برابر آفتاب سوزان گرمای ظهر تابستان بر سر نمازگزاران سایهبانی باشد. در چنین شرایطی، زائران کلافه از گرمای آفتاب سوزان هر یک در گوشهای و در پناه سایهساری که به سختی یافت میشد به انجام فریضه الهی روی میآوردند که من هم چنین کردم. در دل آرزو کردم ای کاش دستاندرکاران و مسئولان بهشت زهرا(س) فکری به حال این موضوع مهم و اساسی بکنند و با ایجاد مکانهای مناسب دائمی و حتی ساخت آلاچیقهای موقت برای فصل گرم تابستان، شرایط به مراتب بهتری برای زائران قطعه شهدا فراهم کنند تا فریضه الهی نماز هم به شکلی مطلوب که زیبنده این قطعه نورانی باشد انجام شود. این در حالی است که برای اغلب زائران قطعه شهدا که برخی از آنها افراد سالمند هستند و از توانایی جسمی لازم برخوردار نیستند، امکان جستوجو در مسافتهای طولانی برای یافتن مکانی مناسب جهت اقامه نماز فراهم نیست و آنها از این جهت اغلب دچار مشکل هستند. در این زمینه میتوان به مدیران شهری و مسئولان سازمان بهشت زهرا(س) که همواره برای تسهیل در رفت و آمد و حضور زائران در محدوده بهشت زهرا(س) بویژه قطعه نورانی شهدا میکوشند، پیشنهاد داد از ایدههای مناسب و گاه خلاقانه در خصوص ساخت مکانهای مناسب برای اقامه نماز زائران قطعه شهدا استقبال کنند و از طرحهای مناسب در این زمینه حمایت و زمینههای ساخت مکانهای مناسب برای اقامه نماز زائران قطعه نورانی بهشت زهرا(س) را فراهم کنند تا به این وسیله شاهد اقامه پرشور نماز زائران و حتی صفهای نماز جماعت در کنار مزار شهیدان باشیم.
ناشر
زیارت قبور اولیاء، شهدا، صالحان و مؤمنان در برخی ایام هفته از سنتهای نیک و پسندیده اسلامی است که درمیان مؤمنان رواج دارد. حتی در برخی آیات قرآن کریم و نیز روایات مختلف، زیارت قبور اموات و درگذشتگانی را که دست آنان از دنیا کوتاه شده است مستحب خواندهاند. شاید از همین رهگذر است که در سالهای متمادی عمر خود هرگاه فرصتی دست داده آن را با رضایت قلبی انجام دادهام. جمعه برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا(س) رفتم و سری هم به قطعه شهدا زدم. جمعیت زیادی روز جمعه را برای زیارت مزار شهدا انتخاب کرده بودند و بر سر مزار هر شهیدی، زائری در حال قرائت فاتحه و مناجات بود. همراه با انبوه جمعیت زائران من هم ساعتی در قطعه شهدا مشغول قرائت فاتحهای بر مزار شهیدان و راز و نیاز با عروج یافتگان به درگاه حق تعالی شدم. غرق در حال و هوای معنوی حاکم بر آن قطعه نورانی بودم که صدای مؤذن از بلندگوهای بهشت زهرا(س) طنینانداز شد و سرهای زائران به سوی آسمان بلند و ذکر صلوات در لا به لای قطعه آسمانی شهدای بهشت زهرا(س) پیچید.
دقایقی بعد همراه با جمعیت زائران قطعه نورانی شهدا و بعد از گرفتن وضو، بهدنبال مکان متناسب با جمعیت زائران این قطعه معنوی بودیم، اما مکانی که درشأن چنان جمعیت زائران دلشیفته باشد، یافت نشد. دریغ از یک مکان مناسب و حتی آلاچیقی که در این روزهای گرم، در برابر آفتاب سوزان گرمای ظهر تابستان بر سر نمازگزاران سایهبانی باشد. در چنین شرایطی، زائران کلافه از گرمای آفتاب سوزان هر یک در گوشهای و در پناه سایهساری که به سختی یافت میشد به انجام فریضه الهی روی میآوردند که من هم چنین کردم. در دل آرزو کردم ای کاش دستاندرکاران و مسئولان بهشت زهرا(س) فکری به حال این موضوع مهم و اساسی بکنند و با ایجاد مکانهای مناسب دائمی و حتی ساخت آلاچیقهای موقت برای فصل گرم تابستان، شرایط به مراتب بهتری برای زائران قطعه شهدا فراهم کنند تا فریضه الهی نماز هم به شکلی مطلوب که زیبنده این قطعه نورانی باشد انجام شود. این در حالی است که برای اغلب زائران قطعه شهدا که برخی از آنها افراد سالمند هستند و از توانایی جسمی لازم برخوردار نیستند، امکان جستوجو در مسافتهای طولانی برای یافتن مکانی مناسب جهت اقامه نماز فراهم نیست و آنها از این جهت اغلب دچار مشکل هستند. در این زمینه میتوان به مدیران شهری و مسئولان سازمان بهشت زهرا(س) که همواره برای تسهیل در رفت و آمد و حضور زائران در محدوده بهشت زهرا(س) بویژه قطعه نورانی شهدا میکوشند، پیشنهاد داد از ایدههای مناسب و گاه خلاقانه در خصوص ساخت مکانهای مناسب برای اقامه نماز زائران قطعه شهدا استقبال کنند و از طرحهای مناسب در این زمینه حمایت و زمینههای ساخت مکانهای مناسب برای اقامه نماز زائران قطعه نورانی بهشت زهرا(س) را فراهم کنند تا به این وسیله شاهد اقامه پرشور نماز زائران و حتی صفهای نماز جماعت در کنار مزار شهیدان باشیم.
روایتی از سالها دلاوری
«روایت ناتمام» از جمله تازههای انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران است که چندی پیش، همزمان با برپایی سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران روانه کتابفروشیها شد.
این کتاب به تنظیم و تدوین «سمیه عظیمی ستوده کاشانی»، در برگیرنده بخشی از خاطرات سردار شهید مدافع حرم، سیدحمید تقویفر است. محتوای «روایت ناتمام» بر اساس مصاحبه و گفتوگوهای نویسنده کتاب در زمان حیات سردار تقویفر جمعآوری شده و زندگی این شهید بزرگوار در دوران کودکی، نوجوانی، فعالیتهای انقلابی و سالهای نخست دفاع مقدس را به زبان خود او پیش روی مخاطبان گذاشته است.
بنابر اطلاعات مندرج در کتاب، شهید سیدحمید تقویفر در 6 دی ماه 1393 در جریان عملیات «محمد رسولالله» در سامراء و در دفاع از حرمین مطهر، مورد اصابت گلوله تک تیرانداز داعشی قرار گرفته و به شهادت میرسد.
پس از شهادتش، مصاحبههای او با نویسنده کتاب ناتمام ماند. با این حال، خاطرات نیمهتمام این سردار شهید، بهعنوان بخشی از اسناد ماندگار فرمانده ارشد جبهه مقاومت، بهصورت مکتوب، ثبت، تدوین و منتشر شده است.
بخشهایی از کتاب به روایت پروین مرادی، همسر این شهید است، وی پیشتر درباره ضرورت تألیف چنین کتابهایی به «ایران» گفته: «تلاش برای تألیف و کمک به انتشار چنین کتابهایی رسالت بزرگی بر عهده جانبازان جنگ تحمیلی و همچنین مدافعان حرم است، البته خانوادههای شهیدان نیز در این زمینه مکلف هستند. اگر این خاطرات مکتوب نشود نسل آینده چطور در جریان دلاوری و رشادت مردان و زنانی قرار بگیرد که جان خود را برای حفظ سرزمین و عقایدشان بر طبق اخلاص گذاشتند.»
گفتنی است که کتاب «روایت ناتمام» در 328 صفحه و به همت انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب را از سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.
روایت ناتمام
تنظیم و تدوین:سمیه عظیمی ستوده کاشانی
ناشر: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
این کتاب به تنظیم و تدوین «سمیه عظیمی ستوده کاشانی»، در برگیرنده بخشی از خاطرات سردار شهید مدافع حرم، سیدحمید تقویفر است. محتوای «روایت ناتمام» بر اساس مصاحبه و گفتوگوهای نویسنده کتاب در زمان حیات سردار تقویفر جمعآوری شده و زندگی این شهید بزرگوار در دوران کودکی، نوجوانی، فعالیتهای انقلابی و سالهای نخست دفاع مقدس را به زبان خود او پیش روی مخاطبان گذاشته است.
بنابر اطلاعات مندرج در کتاب، شهید سیدحمید تقویفر در 6 دی ماه 1393 در جریان عملیات «محمد رسولالله» در سامراء و در دفاع از حرمین مطهر، مورد اصابت گلوله تک تیرانداز داعشی قرار گرفته و به شهادت میرسد.
پس از شهادتش، مصاحبههای او با نویسنده کتاب ناتمام ماند. با این حال، خاطرات نیمهتمام این سردار شهید، بهعنوان بخشی از اسناد ماندگار فرمانده ارشد جبهه مقاومت، بهصورت مکتوب، ثبت، تدوین و منتشر شده است.
بخشهایی از کتاب به روایت پروین مرادی، همسر این شهید است، وی پیشتر درباره ضرورت تألیف چنین کتابهایی به «ایران» گفته: «تلاش برای تألیف و کمک به انتشار چنین کتابهایی رسالت بزرگی بر عهده جانبازان جنگ تحمیلی و همچنین مدافعان حرم است، البته خانوادههای شهیدان نیز در این زمینه مکلف هستند. اگر این خاطرات مکتوب نشود نسل آینده چطور در جریان دلاوری و رشادت مردان و زنانی قرار بگیرد که جان خود را برای حفظ سرزمین و عقایدشان بر طبق اخلاص گذاشتند.»
گفتنی است که کتاب «روایت ناتمام» در 328 صفحه و به همت انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب را از سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.
روایت ناتمام
تنظیم و تدوین:سمیه عظیمی ستوده کاشانی
ناشر: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
به مناسبت سالروز شهادت جانسوز امام محمد باقر(ع)
عقل راهبر انسان به حقیقت و سعادت
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
هفتم ذیالحجه مصادف با سالروز شهادت پنجمین خورشید درخشان هدایت وامامت، امام محمد باقر(ع) است. آن حضرت در سال 114 (ه.ق) و در 57 سالگی به دسیسه هشام بن عبدالملک خلیفه وقت اموی مسموم شد و به شهادت رسید. تاریخنویسان علت این کار هشام را کینه شدید وی نسبت به خاندان رسول خدا(ص) گفتهاند. زیرا وجود آن حضرت خود به خود تفاوت رفتار و شخصیت خلفای اموی با شأن و مقام معنوی فرزندان بلافصل رسول خدا را آشکارمی ساخت. مروانیان شعبهای از بنیامیه بودند که با روی کار آمدن عبدالملک مروان(65 ه.ق) به قدرت رسیدند و پایه اقتدار خود را برظلم وستم گذاشتند. عبدالملک قبل از اینکه زمام امور را به دست گیرد بسیار اظهار زهد و تقوی مینمود و دائم در مسجدالنبی درحال عبادت و تلاوت قرآن بود. طوری که خبر رسیدن به خلافت و حکومت را حین خواندن قرآن در مسجدالنبی دریافت نمود. عبدالملک دارای صفات ویژه ومنحطی بود. مورخان از او به عنوان فردی بسیار ستمگر، خونریز، عهدشکن، خیانتکار، سنگدل، خشن، بخیل و... نام می بردند. هشام نیز چیزی از او کم نداشت ودر دشمنی با آل رسول از چیزی فروگذار نمیکرد.
یکی از شیوههای بنیامیه برای تداوم خلافت و حکومت بلامنازع خود، ترویج انحرافات فکری و عقیدتی بود. چرا که دستگاه خلافت بیشترین بهره را از انحراف افراد جامعه نصیب خود میکرد. از اینرو انحرافات اخلاقی و عقیدتی گسترش یافته و مسلمانان را به خود مشغول کرده بود.
امام محمد باقر(ع) اما بیشترین اهتمام خود را صرف این موضوع نموده ودر چند جبهه با انحرافات به مقابله برخاست و دراین راستا به تأسیس درسگاه معظمی در جوار مرقد رسول خدا(ص) مبادرت نمود. دستگاه حاکمه که مردم را سرگرم بحثهای بیحاصل کرده بود همچنان آنها را به چالشهای غیر ضروری وامیداشت و به انحرافات آشکار و پنهان دامن میزد. امام محمد باقر(ع) از طریق فعالیتهای تدریسی با آموزش اندیشههای ناب اسلامی با محوریت یگانهپرستی و توحید به مقابله با وضع موجود برخاسته بود. انحرافات علاوه بر بخش باورهای دینی، به سایر بخشهای فردی و جمعی نیز سرایت کرده بود. امام محمد باقر(ع) با طراحی برنامهای جامع نسبت به هدایت جامعه و پاسخگویی به سؤالات اقشار مختلف اهتمام ورزید و با برگزاری جلسات مناظره به این حرکت خویش عمق بخشید. روش آن حضرت در اصلاح جامعه تربیت و معرفی الگوهای عملی برای اقشار مختلف بود. براین اساس جمعیت صالحان با حضوردرمیان جامعه به ترویج قواعدی که ریشه در تعالیم اسلام نبوی داشت، پرداختند و نقش مؤثری را در میان طبقات مردم شهرهای دور و نزدیک برعهده گرفتند.
محور اقدامات امام محمد باقر(ع) در وهله اول عبارت بود ازاصلاح در عرصه فکر و عقیده مسلمانان، چرا که درنتیجه بحرانهای فکری و اعتقادی که ماحصل روش حاکمیت بود، مفاهیم عاری از محتوا، تهی و سطحینگری رواج داشت. این موضوع زمینه تحریف حقایق دین را فراهم کرده و موجب خلط حق و باطل شده بود. اینگونه بود که جریانهای منحرف دارای ظرفیتهای مخرب شده و مفاهیم اصیل اسلامی تغییر ماهیت داده بودند وحقیقت دین برای بسیاری از مسلمانان آشکار نبود.
آن حضرت برای اصلاح عقاید مردم ضمن ساماندهی فعالیتی گسترده مفاهیم دینی را با سرچشمه زلال آن یعنی سیره و سنت رسول خدا(ص) پیوند داده وتوجه آحاد مسلمین را به سوی آموزههای دینی رسول خدا کشاند. امام محمد باقر برای جذب بیشتر مردم به این رویه از دین به عنوان امری فطری که در بستر زندگی جاری است استفاده کرده و عقل را اعتبار و جایگاه ویژهای بخشید. براین اساس درمجموعه تعالیم امام محمد باقر(ع) جایگاه برترعقل به شکلهای مختلف توصیف شده و از آن به عنوان رسول باطنی یاد میشود، تا آنجا که خداوند از طریق عقل ستایش شده و بهواسطه عقل و رفتار متکی برعقل راه به بهشت میبرد.
دبیر گروه پایداری
هفتم ذیالحجه مصادف با سالروز شهادت پنجمین خورشید درخشان هدایت وامامت، امام محمد باقر(ع) است. آن حضرت در سال 114 (ه.ق) و در 57 سالگی به دسیسه هشام بن عبدالملک خلیفه وقت اموی مسموم شد و به شهادت رسید. تاریخنویسان علت این کار هشام را کینه شدید وی نسبت به خاندان رسول خدا(ص) گفتهاند. زیرا وجود آن حضرت خود به خود تفاوت رفتار و شخصیت خلفای اموی با شأن و مقام معنوی فرزندان بلافصل رسول خدا را آشکارمی ساخت. مروانیان شعبهای از بنیامیه بودند که با روی کار آمدن عبدالملک مروان(65 ه.ق) به قدرت رسیدند و پایه اقتدار خود را برظلم وستم گذاشتند. عبدالملک قبل از اینکه زمام امور را به دست گیرد بسیار اظهار زهد و تقوی مینمود و دائم در مسجدالنبی درحال عبادت و تلاوت قرآن بود. طوری که خبر رسیدن به خلافت و حکومت را حین خواندن قرآن در مسجدالنبی دریافت نمود. عبدالملک دارای صفات ویژه ومنحطی بود. مورخان از او به عنوان فردی بسیار ستمگر، خونریز، عهدشکن، خیانتکار، سنگدل، خشن، بخیل و... نام می بردند. هشام نیز چیزی از او کم نداشت ودر دشمنی با آل رسول از چیزی فروگذار نمیکرد.
یکی از شیوههای بنیامیه برای تداوم خلافت و حکومت بلامنازع خود، ترویج انحرافات فکری و عقیدتی بود. چرا که دستگاه خلافت بیشترین بهره را از انحراف افراد جامعه نصیب خود میکرد. از اینرو انحرافات اخلاقی و عقیدتی گسترش یافته و مسلمانان را به خود مشغول کرده بود.
امام محمد باقر(ع) اما بیشترین اهتمام خود را صرف این موضوع نموده ودر چند جبهه با انحرافات به مقابله برخاست و دراین راستا به تأسیس درسگاه معظمی در جوار مرقد رسول خدا(ص) مبادرت نمود. دستگاه حاکمه که مردم را سرگرم بحثهای بیحاصل کرده بود همچنان آنها را به چالشهای غیر ضروری وامیداشت و به انحرافات آشکار و پنهان دامن میزد. امام محمد باقر(ع) از طریق فعالیتهای تدریسی با آموزش اندیشههای ناب اسلامی با محوریت یگانهپرستی و توحید به مقابله با وضع موجود برخاسته بود. انحرافات علاوه بر بخش باورهای دینی، به سایر بخشهای فردی و جمعی نیز سرایت کرده بود. امام محمد باقر(ع) با طراحی برنامهای جامع نسبت به هدایت جامعه و پاسخگویی به سؤالات اقشار مختلف اهتمام ورزید و با برگزاری جلسات مناظره به این حرکت خویش عمق بخشید. روش آن حضرت در اصلاح جامعه تربیت و معرفی الگوهای عملی برای اقشار مختلف بود. براین اساس جمعیت صالحان با حضوردرمیان جامعه به ترویج قواعدی که ریشه در تعالیم اسلام نبوی داشت، پرداختند و نقش مؤثری را در میان طبقات مردم شهرهای دور و نزدیک برعهده گرفتند.
محور اقدامات امام محمد باقر(ع) در وهله اول عبارت بود ازاصلاح در عرصه فکر و عقیده مسلمانان، چرا که درنتیجه بحرانهای فکری و اعتقادی که ماحصل روش حاکمیت بود، مفاهیم عاری از محتوا، تهی و سطحینگری رواج داشت. این موضوع زمینه تحریف حقایق دین را فراهم کرده و موجب خلط حق و باطل شده بود. اینگونه بود که جریانهای منحرف دارای ظرفیتهای مخرب شده و مفاهیم اصیل اسلامی تغییر ماهیت داده بودند وحقیقت دین برای بسیاری از مسلمانان آشکار نبود.
آن حضرت برای اصلاح عقاید مردم ضمن ساماندهی فعالیتی گسترده مفاهیم دینی را با سرچشمه زلال آن یعنی سیره و سنت رسول خدا(ص) پیوند داده وتوجه آحاد مسلمین را به سوی آموزههای دینی رسول خدا کشاند. امام محمد باقر برای جذب بیشتر مردم به این رویه از دین به عنوان امری فطری که در بستر زندگی جاری است استفاده کرده و عقل را اعتبار و جایگاه ویژهای بخشید. براین اساس درمجموعه تعالیم امام محمد باقر(ع) جایگاه برترعقل به شکلهای مختلف توصیف شده و از آن به عنوان رسول باطنی یاد میشود، تا آنجا که خداوند از طریق عقل ستایش شده و بهواسطه عقل و رفتار متکی برعقل راه به بهشت میبرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشههاست
-
سخن روز
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
درم بخش با خط همان کاری را می کرد که سعدی با کلمات
-
نماز زائران«قطعه شهدا» زیر تیغ آفتاب
-
روایتی از سالها دلاوری
-
عقل راهبر انسان به حقیقت و سعادت
اخبارایران آنلاین